facebook.com linkedin.com twitter.com instagram.com S strava.com

"Co by było, gdyby..."

Poniedziałek, 29 kwietnia 2024

Udostępnij

czyli wpis ściśle powiązany ze środową rocznicową datą

  • Wyobraźcie sobie nasze miasto bez obwodnicy. Sparaliżowany ruch w Alei Piłsudskiego, tysiące TIRów jadących w żółwim tempie w stronę Warszawy i Białegostoku, w powietrzu dominuje zapach spalonego w korku paliwa. 
  • Do spotęgowania ruchu przyczyniają się wszechobecne wozy asenizacyjne. Brak kanalizacji sanitarnej na większości obszaru miasta powoduje, że codziennie średnio 500 szambiarek musi wjechać do miasta, odebrać nieczystości płynne i wyjechać do zlewni. 
  • W sobotnie wieczory ocno spada ciśnienie wody, bo jedyna stacja uzdatniania wody nie nadąża za rosnącym popytem. 
  • Brakuje dróg rowerowych (długość tych miejskich wynosi równie 0 km), dzieciaki w szkole nie mają dodatkowego sprzętu i zajęć poszerzających ich horyzonty. 

 

Nieciekawa wizja, prawda? Część mieszkańców Marek może ją jeszcze pamiętać - ale jako rzeczywistość. Wchodziliśmy w XXI wiek bez obwodnicy (za to z gigantycznymi korkami w Alei Piłsudskiego), praktycznie bez kanalizacji sanitarnej, bez miejskich dróg rowerowych, bez obu parkingów P&R. 

Ale to się na szczęście udało zmienić. GDDKiA wybudowała obwodnicę Marek, Wodociąg Marecki - praktycznie od zera sieć kanalizacji sanitarnej i drugą stację uzdatniania wody, nasz ratusz - układał drogi, drogi rowerowe oraz parkingi. 

Co łączy te inwestycje? Ano wsparcie Unii Europejskiej. Jest wielce prawdopodobne, że bez niego nie udałoby się wielu inwestycji zrealizować. 

W środę, 1 maja, będziemy 20 rocznicę wejścia Polski do struktur europejskich. O współczesnej Wspólnocie można mówi dobrze, tak sobie lub źle, chwalić ją lub krytykować, ale fakty są takie, że dzięki funduszom europejskim nasze miasto mogło przejść gigantyczną metamorfozę... 

zdjecie

msg.net.pl mcer.pl marcovia-marki.pl

www.marki.plwww.marki.pl/inwestycjewww.marki.pl/karta