facebook.com linkedin.com twitter.com instagram.com S strava.com

Ząbkowska 2.0

Poniedziałek, 27 lutego 2023

Udostępnij

W ubiegłym tygodniu ogłosiliśmy jeden z największych przetargów drogowych - z całą pewnością z najwyższym, jednostkowym dofinansowaniem w dziejach naszego miasta.

Szukamy wykonawcy rozbudowy ulicy Ząbkowskiej – na odcinku od granicy z Ząbkami do ulicy Fabrycznej. To jedna z najbardziej uczęszczanych ulic miasta, określana niegdyś mianem „małej obwodnicy Marek”, a dziś alternatywa wobec Alei Piłsudskiego. Na to przedsięwzięcie uzyskaliśmy ponad 10 mln zł z dotacji z budżetu państwa w ramach programu Polski Ład.

 Chcemy tę inwestycję zrealizować w formule „zaprojektuj i zbuduj”, czyli zwycięzca postępowania najpierw przygotuje projekt, uzyska niezbędne pozwolenia (ZRID), a następnie przystąpi do realizacji prac budowlanych. Ulica ma wyglądać mniej więcej tak samo, jak ostatni odcinek ulicy Szpitalnej w Ząbkach. Po zachodniej stronie powstanie chodnik, po wschodniej stronie ciąg pieszo-rowerowy, skomunikowany z drogami rowerowymi: wzdłuż obwodnicy Marek, wzdłuż ulicy Szkolnej, wzdłuż ulicy Szpitalnej w Ząbkach. Oczywiście pojawi się równa nawierzchnia asfaltowa oraz oświetlenie typu LED. Jedno jest pewne – każdy uczestnik ruchu drogowego będzie czuć się bezpiecznie – piesi (chodnik i przejścia), rowerzyści (ciąg pieszo-rowerowy) oraz kierowcy. Wisienką na torcie będzie dostosowanie Ząbkowskiej do standardów wymaganych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Dzięki temu będzie możną nią puścić autobusy komunikacji miejskiej.

Pamiętamy, że niestety część kierowców traktowała ulicę Ząbkowską (mimo ograniczeń prędkości) jako miejsce, gdzie można solidnie „depnąć w gaz”. Dlatego powstały na Ząbkowskiej spowalniacze, które z kolei krytykują kierowcy. Byłyby one także przeszkodą w puszczeniu komunikacji miejskiej. Pozornie – sytuacja bez akceptowalnego przez obie strony wyjścia. Ale chyba jest szansa na rozsądny kompromis. Ostatnio starostwu wołomińskiemu udało się wypracować standard akceptowalnych przez ZTM wyniesionych i odpowiednio oznakowanych przejść dla pieszych. I takie rozwiązanie chcielibyśmy zastosować na Ząbkowskiej. To one zapewnią spowolnienie ruchu i pozwolą na swobodny przejazd autobusów.

Na pewno kontrowersje wzbudzi kwestia wykupu gruntów pod przebudowę. Bo – żeby było jasne – bez nich nie będziemy w stanie nic zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami, które wymagają od nas odpowiednich szerokości poszczególnych elementów drogi. Ale też staraliśmy się ograniczyć przyszłą ingerencję w działki.

Na koniec trochę o terminach. Jest to skomplikowana inwestycja, dlatego podzieliliśmy ją na kilka etapów. Wielobranżowy projekt budowlany ma być gotowy do marca 2024 r., decyzja ZRID – do czerwca 2024, a roboty mają zakończyć się w czerwcu 2025 r. Oferty przetargowe potencjalnych wykonawców otworzymy w marcu.

zdjecie

msg.net.pl mcer.pl marcovia-marki.pl

www.marki.plwww.marki.pl/inwestycjewww.marki.pl/karta