facebook.com linkedin.com twitter.com instagram.com S strava.com

Dziesięć punktów o drogach

Środa, 28 grudnia 2022

Udostępnij

Dziś sesja budżetowa, za kilka dni koniec roku. Postanowiłem zebrać w całość to, co zrobiliśmy my i inni partnerzy w 2022 r. Skupiłem uwagę przede wszystkim na drogach. Jest to jedna z najczęściej zgłaszanych potrzeb. Tak wynika z rozmów z mieszkańcami oraz z ankiet, które przeprowadzaliśmy przy okazji formułowania strategii rozwoju miasta. Zebrałem to w 10 punktach.


1. W tym roku ułożyliśmy asfalt lub kostkę na 19 ulicach lub ich odcinkach. Część ulic realizowaliśmykompleksowo (z odwodnieniem), część – w formule nakładek. W sumie rozściełacze asfaltu lub brukarze pracowali na około 6 km dróg. Najdłuższą wyasfaltowaną ulicą okazała się Długosza, potem Długa oraz Piotrówka. W przyszłym roku chcemy kontynuować program nakładkowy. W projekcie budżetu na 2023 r. są przewidziane na to pieniądze.  

2. "Pchaliśmy" z mozołem nasze partnerstwo publiczno-prywatne (PPP). Chodzi o kompleksową przebudowę czterech arterii: Lisa Kuli, Karłowicza-Modrzewiową-Sobieskiego, Graniczną i Mickiewicza. Z uwagi, że PPP ciągle raczkuje w Polsce, nie próbujemy robić tego ekspresowo, ale uważnie. Rozmawiamy z trzema potencjalnymi wykonawcami. W pierwszym kwartale przyszłego roku zaprosimy ich do złożenia ostatecznych ofert. Jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, powinniśmy wybrać partnera do tego przedsięwzięcia do wakacji.  

3. Pamiętajmy też, że część ulic znajduje się w projektowaniu. Fakt – nie zawsze to idzie jak z płatka (uzgodnienia z gestorami sieci, odwołania etc.), ale mamy nadzieję, że niedługo uzyskamy ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla takich ulic jak Wilcza czy Żeromskiego… Niedawno dostaliśmy ZRID na północny odcinek Alei Piłsudskiego.  

4. Sukcesywnie modernizujemy oświetlenie uliczne. Wymieniliśmy latarnie wzdłuż początkowego odcinka Alei Piłsudskiego (od granicy z Ząbkami do węzła S8). Tak było też w miejscach, gdzie kompleksowo przebudowywaliśmy drogi (np. Wczasowa i odcinek Weneckiej czy Kościelna). Z pomocą samorządu Mazowsza zlikwidowaliśmy stare lampy sodowe i wymieniliśmy je na LEDy na 12 ulicach. Przy czterech kolejnych postawiliśmy nowiutkie słupy z oświetleniem. Rozstrzygnęliśmy też przetarg na doświetlenie trzech przejść dla pieszych.  

5. A skoro jesteśmy przy bezpieczeństwie ruchu drogowego, wspólnie z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich i powiatem wołomińskim zainstalowaliśmy sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Głównej z DW 631. Współfinansowaliśmy tę inwestycję, którą zrealizowało MZDW. Trzeba pamiętać, że jest to rozwiązanie na pewien czas. Samorząd Mazowsza planuje rozbudowę trasy 631, a wraz z nią kompleksową przebudowę tego skrzyżowania.  

6. Cieszę się, że udało się rozpocząć wymianę wiat przystankowych. To projekt zgłoszony w ramach Mareckiego Budżetu Obywatelskiego. Na razie wymieniliśmy wiaty w kierunku Warszawy. Widać różnicę – zwłaszcza w porównaniu ze starymi. W projekcie budżetu na przyszły rok zapisaliśmy pieniądze na ich dalszą wymianę.

7. Zejdźmy na chwilę pod ziemię. Tak, to nie pomyłka. Jesienią tego roku Wodociąg Marecki zakończył prace związane z trzecim etapem unijnego projektu. Dzięki temu sieć kanalizacji sanitarnej wydłużyła się o ponad 14 km. Z informacji Wodociągu Mareckiego wynika, że już 75 proc. nieruchomości podłączyła się lub stara się o podłączenie do nowo wybudowanej sieci. Czas na pozostałe 25 proc. Tu warto pamiętać, że wodociąg wykona bezpłatnie projekt przyłącza dla osób znajdujących się w zasięgu nowej sieci.  

8. Jeszcze rzut oka na obwodnicę Marek. W tym roku działy się tam ważne rzeczy dla mieszkańców mieszkających obok trasy. Po wielu latach starań (mieszkańców i samorządu) GDDKiA zdecydowała o poprawie sytuacji akustycznej wzdłuż trasy, czyli dobudowaniu lub wybudowaniu ekranów. W lepszej sytuacji są nareszcie mieszkańcy Kosynierów, Szpitalnej, Ząbkowskiej, Pomorskiej czy Warmińskiej. To, co martwi, to wciąż brak ekranów na wysokości Szkolnej. Można zadać sobie pytanie: czy szklanka jest do połowy pełna, czy pusta. Tylko po co… Trzeba ją po prostu wypełnić do końca, czyli dalej działać na rzecz domknięcia ekranowego ringu w Markach.  

9. O tym, że dysponujemy ograniczonymi zasobami pieniędzy, pisałem już wielokrotnie. Braki „ łatamy” dotacjami. Ten rok przyniósł nam największą dotację drogową w całej naszej historii. Mamy obiecane ponad 10 mln zł z Polskiego Ładu na kompleksową modernizację ulicy Ząbkowskiej. Tu trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość. Musimy najpierw przejść etap projektowy. Jest też szansa, że otrzymamy jeszcze dodatkowe unijne pieniądze na drogi z racji zagospodarowania wód deszczowych. Czekamy na końcowe rozstrzygnięcia. Niezależnie od tego dalej składamy wnioski o dofinansowanie – próbować trzeba!  

10. Na koniec serdeczne podziękowania dla wszystkich, którzy przygotowywali, realizowali i nadzorowali te inwestycje.

zdjecie

msg.net.pl mcer.pl marcovia-marki.pl

www.marki.plwww.marki.pl/inwestycjewww.marki.pl/karta